آیا با کاربرد کلرید آمونیوم آشنا هستید؟ کلرید آمونیوم یا همان نشادر یک ترکیب غیر ارگانیک و معدنی است که ظاهری کریستال مانند و سفید رنگ دارد. این ترکیب تنها در آن قابل حل شدن است و هرگز در اتانول حل نخواهد شد. به خاطر وجود مقدار کمی یون کلر در ترکیب کلرید آمونیوم خاصیت بسیار کم اسیدی دارد. همچنین جالب است بدانید کلرید آمونیوم در ۲ ساختار خوراکی و صنعتی در بازار موجود است که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. یکی از ویژگی های مهم این ترکیب جذب کننده رطوبت است که باعث شده از صنعت کشاورزی بسیار کاربرد داشته باشد.

حال اگر دوست دارید در مورد این ترکیب پرکاربرد بیشتر بدانید و از ویژگی ها خاص آن مطلع شوید، در این مطلب همراه ما باشید.

ساختار مولکولی نشادر یا همان کلرید آمونیوم

ساختار مولکولی نشادر

این ماده یک ترکیب مکعبی شکل دارد که فرمول شیمیایی آن به صورت NH4CI  نوشته می شود. ساختار آن به گونه ای شکل گرفته است که NH4+  وسط مربع قرار دارد و اطراف آن یون های کلر با پیوند هیدروژنی مشاهده می شود. طبق نتایج به دست آمده و ویژگی‌های مختلف این ترکیب از آن به عنوان قوی ترین نمک با قدرت اسیدی بسیار بالا یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص آنتی اکسیدان و تجدید قوایی در سلامتی

کاربردهای مختلف کلرید آمونیوم

در ادامه به کاربردهای مهم این ترکیب می پردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید:

1.کاربرد کلرید آمونیوم در صنعت کشاورزی؛ تحریک کننده رشد گیاهان

کاربرد کلرید آمونیوم در صنعت

یکی از مهم ترین کاربرد کلرید آلومینیوم استفاده از آن برای رشد گیاهان است. دو عنصر ضروری ازت و کلر این ترکیب به عنوان یک منابع کودی مورد نیاز گیاهان شناخته می شود که به صورت طبیعی در  هوا و خاک وجود دارد. در صورت عدم کمبود این دو ماده، گیاهان حالت پژمرده پیدا می کند و کم کم برگ هایشان زرد و قهوه ای رنگ می شود. کود کلرید آمونیوم یکی از مهم ترین کودهای مخصوص رشد گیاهان است که در محصولات زراعی، چمن کاری تاثیرات مثبتی دارد. این ترکیب به خاطر داشتن مقدار زیاد نیتروژن به صورت یون آمونیوم برای تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان استفاده می شود.

2. جایگاه ویژه کلرید آمونیوم در مصارف صنعتی

  • در صنعت برای شناسایی عنصرهایی مانند Cd، Ph، Cu و Ni در ماتریس های محیطی از کلرید آمونیوم کمک می گیرند.
  • همچنین این ترکیب در مشروبات الکلی به عنوان یک طعم دهنده استفاده می شود.
  • دیگر کاربرد آن در مقیاس های آزمایشگاهی است که به منظور کاهش دما به کار می رود.
  • یکی دیگر از مصارف مهم این ترکیب در صنعت استفاده از آن به عنوان شار برای فلزاتی که با قلع پوشانده می شوند تا گالوانیزه و لحیم کاری شوند، می باشد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ای که حاوی سوربیتول هستند

3. نشادر یک پودر جاذب رطوبت در صنایع غذایی

سومین کاربرد کلرید آمونیوم

نشادر در صنعت غذایی هم کاربرد فراوانی دارد و از آن به صورت پودری با خاصیت خوراکی استفاده می شود. حالت خوراکی این ترکیب در مقایسه با حالت صنعتی خلوص بالاتری دارد. چراکه مقدار ناخالصی در آن کمتر  و ترکیبات فلزی سنگین از گرید صنعتی آن جدا شده است

اگر بخواهیم به صورت دقیق در مورد کاربرد کلرید آمونیوم در صنعت غذایی توضیح بدهیم، باید بگوییم که از این ترکیب همانند تاثیرات کربنات آلومینیوم یاد می کنند. اما نشادر نسبت به آمونیوم کربنات برتری بیشتری دارد و این برتری به خاطر حضور کلر در ساختار آن است. چراکه کلر تاثیرگذاری بسیار زیادی روی طعم و عطر مواد غذایی دارد.

همچنین نشادر به تقویت خمیرها و بهبود عملکرد مخمرها بسیار کمک می‌کند و به عنوان یک ماده مغذی به کار می رود. در تولید انواع نان، بیسکویت، ساخت آبجو و سس سویا از این ماده به عنوان یک ماده مغذی استفاده می کنند.

4.تسکین دهنده سرفه و دفع سموم گوارشی؛ مخصوص کاربرد صنعتی

مصرف نشادر توسط انسان ها و حتی حیوان هاث اسیدی شدن ادرار و افزایش مقدار آن می‌شود و این ویژگی کمک می‌کند بسیاری از بیماری ها درمان شود. مانند درمان سنگ کلیه. همچنین ترکیب امکان حل کردن سنگ کلیه را دارد و باعث دفع سموم بسیار از دستگاه گوارش می شود.

این ترکیب در کنار آنتی بیوتیک هابرای افزایش مقاومت بدن  هنگام مبارزه با باکتری های خاص استفاده می شود و وجود آن در شربت های سرفه خاصیت خلط آوری به همراه دارد. چراکه این ترکیب به محض تحریک غشای مخاطی کمک‌ می کند مایعات مجاری تنفسی ترشح بیشتری داشته باشند و در آخر باعث تسکین سرفه می شود.

جالب است بدانید نشادر می تواند حضور پررنگی در رژیم غذایی قبل از زایمان و دوران بارداری داشته باشد که به کنترل تب شیر بسیار کمک می کند.

نکات مهم برای نگهداری کلرید آمونیوم

در کنار این که کاربرد کلرید آمونیوم بسیار زیاد است. اما هنگام تهیه این ماده باید نکات ایمنی و مراقبتی آن را خوب بدانید تا در صورت تماس هیچ مشکلی پیش نیاید:

  • برای نگهداری این ترکیب باید از لباس های محافظ استفاده کنید که نوع لباس به غلظت ماده خریداری شده بستگی دارد.
  • در صورت تماس چشم با این ترکیب چشم ها را باز نگه دارید و با مقدار زیادی آب آنها را شستشو دهید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت آغشته شدن لباس با این ترکیب، لباس را به خوبی بشویید تا از پاک شدن لباس مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: بیش از 8خواص اسید استئاریک برای موفقیت صنایع تجاری

مضرات کلرید آمونیوم

مضرات کلرید آمونیوم

وجود کلرید آمونیوم در هر ترکیب داروی ممکن است عوارض خاصی برای هر فردی داشته باشد که در صورت مشاهده عوارض گفته شده در زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • یکی از مشکلات رایج هنگام مصرف کلرید آمونیوم خارش، قرمزی و تورم پوست است.
  • در برخی موارد مشکلاتی همچون بلعیدن یا صحبت کردن و تورم دهان، صورت، لب ها، زبان و گلو مشاهده می شود.
  • نشانه های مانند افزایش ضربان قلب و تنفس غیر معمولی، احساس گیجی، رنگ‌پریدگی، کند شدن ضربان قلب، تشنج و عرق کردن نشانه های بالا رفتن سطح آمونیاک است.
  • در صورت تزریق داروی ساخته شده از این ترکیب ممکن است رگ های خونی تحریک شوند و احتمال پارگی آنها بسیار افزایش می یابد. در صورت مشاهده هر گونه تورم، سوزش و قرمزی به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

کاربرد کلرید آمونیوم بسیار گسترده است و در زمینه های مختلف استفاده می شود. این ترکیب را می توان با کمک واکنش های مختلف تهیه نمود که به صورت طبیعی کلرید آمونیوم از سوزاندن ناکامل زغال سنگ و تراکم گازهای حاصل از آن قابل دستیابی است.

حال در صورت داشتن تجربه استفاده از این ترکیب، حتما تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.