جوش شیرین یا در واقع همان بی کربنات سدیم یکی از مواد شیمیایی پر استفاده در صنایع غذایی ماست. فواید جوش شیرین در عرصه های مختلفی کارایی دارد که اصلی ترین آنها به صنعت غذایی مربوط میشود. در ادامه مهم ترین فوائد جوش شیرین را به طور تفصیلی مورد بررسی قرار می دهیم.

15 فواید جوش شیرین 

1) کارآمد در تولید کیک و نان

بی کربنات سدیم که ماده ای قلیایی است، می تواند بر اثر ترکیب شدن با اسید، باعث آزاد شدن گاز دی اکسید کربن شود. بنابراین جوش شیرین را به خمیر نان و کیک ها می زنند تا محصول خوراکی برآمده شود و پف کند. کاربرد جوش شیرین در تولید کیک و نان بسیار گسترده است.

2) جوش شیرین عاملی برای سفیدی دندان ها 

از کاربرد های معروف جوش شیرین، سفید کنندگی دندان است. جوش شیرین که ماده ای ضد میکروبی و ضد باکتری است از سایندگی خفیفی برخوردار است که می تواند باعث زدوده شدن پیوند های مولکولی موجود بر روی دندان شود و در نتیجه لک های موجود بر روی دندان از بین می رود. این ماده در ساخت بسیاری از خمیر دندان های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از جوش شیرین بر روی دندان ها، باعث حذف پلاک ها از روی آنها می شود و رنگ آنها را روشن می کند.

اما جدای از جوش شیرین موجود در خمیر دندان ها، می توان به طور مستقیم هم از جوش شیرین استفاده نمود. مسواک خیس را درون ظرف جوش شیرین بزنید و به مدت یک دقیقه آنرا مسواک کنید. توجه کنید که این کار نباید بیشتر از دو دفعه در هفته صورت بگیرد.

3) درمان رفلاکس

رفلاکس اسید که موجب سوزش سر دل می شود را می توان با کمک جوش شیرین تسکین داد. جوش شیرین می تواند اسید معده را خنثی کند و همچنین سوزش قلب را کاهش می دهد. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک لیوان آب سرد اضافه کنید و آرام آرام آنرا بنوشید.

4) تسکین زخم و آفت دهان

آفت ها، زخم های کوچکی هستند که در درون دهان شکل می گیرند و با کمک پودر دهانشویه جوش شیرین می توانید آنها را تسکین دهید.

5) درمان خارش های پوستی

یکی از روش های تسکین خارش های پوستی، حمام جوش شیرین است. خصوصا برای تسکین خارش های ناشی از نیش برخی حشرات مثل زنبور کارایی دارد. در ضمن برای درمان خارش و سوزش بر اثر آفتاب سوختگی نیز مفید است.

6) پاک سازی هوا (مناسب خانه های پرجمعیت)

معمولا خوشبو کننده های آماده ای که خریداری می کنیم، باعث زدوده شدن بوی بد از محیط نمی شوند بلکه آنها با ایجاد بویی مطبوع، سعی در حذف بوی نامطبوع از محیط می کنند. در ضمن در این خوشبو کننده ها از مواد شیمیایی مختلفی استفاده شده که برای افرادی که سیستم تنفسی ضعیفی دارند می تواند ایجاد مشکل کند. اما با استفاده اصولی از جوش شیرین علاوه بر پاک سازی هوا، بوی بد را هم از آن دور می کنید.

فواید جوش شیرین برای رفع بوی بد

7) بوی بد عرق را کاهش دهید

جالب است بدانید که عرق بدن انسانها بویی ندارد و بر اثر تجزیه شدن باکتری های موجود در عرق و تبدیل شدن آنها به فرآورده های اسیدی، است که بوی بد حاصل می شود. شما با استفاده از جوش شیرین می توانید این بوی بد را کاهش دهید.

8) تقویت استقامت بدنی به هنگام ورزش

هنگامی که شما در حال ورزش هستید و به نقطه اوج تحرک خود رسیده اید، سلول های عضلانی شما مشغول ساخت اسید لاکتیک می شوند و باعث بروز احساس سوزش در بدن می شوند. در ضمن این اسید باعث کاهش میزان pH درون سلولهای شما هم می شود و در نهایت شما در عضلات خود احساس ضعف می کنید.

اما جوش شیرین ماده ایست که ph زیادی دارد و در به تاخیر انداختن خستگی ها، کمک حال شما خواهد بود. این ماده کمک می کند مدت بیشتری را پرانرژی بمانید.

9) جرم گیری اشیاء

جوش شیرین که ماده ای نمکی است، خاصیت قلیایی دارد و به برطرف سازی کثیفی و لکه ها کمک شایانی می کند. لذا می توانید از این ماده برای جرم گیری و تمیز کردن برخی از اجسام مثل ماشین لباسشویی استفاده کنید. همچنین با توجه به تطبیق پذیری مناسب این ماده، می توان آنرا به عنوان یک تمیز کننده فوق العاده برای سطوح آشپزخانه و دیگر نقاط خانه نیز مصرف کرد.

10) زدودن بوی نامطبوع از کفش ها

اگر از بوی بدی که گاها از کفش خود استشمام می کنید آزرده اید و راه حل آنرا نمی دانید باید جوش شیرین را به شما معرفی کنیم. همانطور که دانستید، فواید جوش شیرین برای زدودن بوی نامطبوع کارآمد است، لذا برای زدودن بوی بد از کفش خود، 2 قاشق غذاخوری از جوش شیرین را درون 2 پارچه ی نازک بریزید (پارچه های نخی مناسب هستند) و آنها را درون کفش خود قرار دهید. اینگونه کفش شما از هر بوی نامطبوعی پاک می شود.

11) نابودی بوی بد زباله ها

سطل زباله ها همیشه بویی نامطبوع دارند و آزار دهنده اند و گاهی اوقات بوی آنها در کل خانه هم می پیچد. بوی آشغال ها معمولا اسیدی است و جوش شیرین عاملی مناسب برای زدودن این اسیدها است. طبق نتایج مشخص شده از تحقیقات؛ ریختن جوش شیرین در کف سطل زباله می تواند تا 70 درصد به خنثی کردن این بوهای زننده کمک کند.

12) تمییز کردن لکه ها و کثیفی های فرش

لکه های فرش هم از معضلاتی است که برای پاک کردن آن راه های گوناگونی وجود دارد. جوش شیرین از راه های موثر و البته کم خرج است. شما با ترکیب جوش شیرین و سرکه می توانید ترکیبی به نام اسید کربنیک را بوجود آورید و با استفاده از آن سخت ترین لکه های فرش و موکت خانه خود را تمیز کنید. در این روش با ایجاد گاز و کف، فرش تمیز می شود.

13) درمان آکنه ها

استفاده از جوش شیرین بر روی پوست، موجب آزادسازی روغن های پوستی می شود و در نتیجه از بروز آکنه ها بر روی پوست جلوگیری می شود. در ضمن با میزان قلیایی نسبتا پایینی که این ماده دارد، می تواند بدون آسیب رساندن به پوست شما، کثیفی ها را از بین ببرد. همچنین خاصیت ضد التهاب بودن این ماده شیمیایی نیز به تسکین درد های ناشی از تورم و … کمک می کند. به منظور پاکسازی پوست از آکنه و کثیفی ها، ماسک جوش شیرین را برای چند دقیقه روی محل مورد نظر بگذارید و بعد آن نقطه را بشویید.

فواید جوش شیرین برای شستن میوه و سبزی

14) شستشوی میوه و سبزیجات

دفع آفات از مواد غذایی خصوصا میوه و سبزیجات ضروری است. مخصوصا با توجه به شیوع ویروس کرونا، رعایت این قبیل موارد بهداشتی، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که از موثر ترین روش های برای تمیز کردن میوه و سبزیجات آن است که آنها را درون ظرفی از آب ریخته و مقداری هم جوش شیرین به آنها اضافه کنید. جوش شیرین با خواص ضد باکتری خودش موجب ضد عفونی شدن کامل محصولات می شود.

15) خارج کردن تیغ یا چوب از زیر پوست

احتمالا تا بحال برای شما هم اتفاق افتاده است که تکه چوب یا تیغی درون پوست شما برود و به سادگی خارج نشود. وقتی اینگونه چیزهای ریز به زیر پوست شما نفوذ می کنند و موجب آزار شما می شوند می توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. مقداری از جوش شیرین را روی منطقه آسیب دیده بریزید و آن محل را با یک باند، پانسمان کنید تا 24 ساعت به همان شکل باقی بماند. سپس آنرا باز کنید که علی القاعده باید تیغ یا چوب از پوست شما خارج شده باشد.